„Stolik” jest unikatowym urządzeniem dźwiękotwórczym w formie drewnianego stołu o wymiarach 125x125x90 cm. Konstrukcja na sosnowej ramie unosi klonowy blat przypominający swoją budową afrykański balafon; instrument zawiera w sobie także dwa pudłofony, atrapę didgereedoo, flet pasterski oraz prymitywne instrumenty strunowe: pięciostrunową cytrę, czterostrunową gitarę, dwustrunowy bas i dwa monochordy.
Najistotniejszą cechą tego dźwiękowego mebla jest jego amplifikacja – za pomocą stykowych mikrofonów piezoelektrycznych, przetworników gitarowych oraz mikrofonów tradycyjnych instrument wysyła do konsoli mikserskiej 24 niezależne sygnały dźwiękowe, które poddawane są dalszym modyfikacjom.
Dzięki temu nie tylko dosłownie można na stole grać – używając go w sposób perkusyjny czy melodyczny – ale też, nadrealnie wzmacniając sygnał – można „grać” dotykaniem blatu czy pocieraniem krawędzi smyczkiem (makrofonia); dzięki specyficznej instalacji mikrofonowej staje się „Stolik” żywym wzmacniaczem dźwięku sprzyjając rozmaitym preparacjom, eksperymentom i zdarzeniom dźwiękotwórczym. W najnowszym projekcie autorzy postanowili odrzucić narracyjność płynącą z teatralnych aspektów pierwotnego widowiska, na rzecz wyeksponowania walorów stołu jako instrumentu muzycznego.
Muzycy skoncentrowali się przede wszystkim na precyzyjnym opracowaniu „nowych zasad gry” oraz mniej lub bardziej szczegółowych wskazówek i ram dla improwizacji. Przewodnią inspiracją dla zespołu były prace kompozytora i teoretyka muzyki Johna Miltona Cage’a jr. (1912-1992), stąd, w miarę „projektowania” poszczególnych wydarzeń, program ewoluował w stronę artystycznego dialogu grupy Karbido z metodami kompozytorskimi Amerykanina.
W typowych dla Cage’a preparacjach instrumentów, w pracach operujących upływem czasu lub determinowanych przypadkowością, w procesach aleatorycznych kontestujących kompozycję tradycyjną – autorzy „Table Around Cage” znaleźli twórczą sugestię i zachętę. Każda z dziesięciu części koncertu jest autonomicznym utworem, procesem bądź dziełem o strukturze otwartej, każda
też penetruje inne rejony dźwiękowego wszechświata, każda odnosi się do „cage’owskich” wątpliwości i pytań stawianych muzyce.
Koncert „Table Around Cage” Karbido jest wyrazem artystycznego hołdu, i jednocześnie autorefleksyjnym procesem przełamywania muzycznych przyzwyczajeń, przewartościowaniem dotychczasowych doświadczeń.
Projekt „Table Around Cage” został przygotowany na zaproszenie bydgoskiego klubu Mózg, gdzie 26.10.2012 miała miejsce prapremiera. Oficjalna premiera odbyła się we Wrocławiu, na gościnnych deskach Sceny na Strychu Wrocławskiego Teatru Współczesnego, 24 i 25 stycznia 2013 r.
fot. Krzysztof Pawłowski